Islamic Widget

Friday, November 1, 2013

KE GUNUNG LEDANG

Pada tanggal 15 purnama aku dan zam bersiap sedia untuk ke Gunung Ledang,dengan pacuan empat roda kepunyaan Zam, kami pun berangkat dari Kluang ke Gunung Ledang.
Persiapan telah kami sediakan saperti diarah Bonda Ratu.
Antara persiapan untuk bersiram itu kami diarah siapkan kain basahan yang berwarna kuning yang dijahit rapi menjadi sarung,limau purut,limau nipis sebanyak tujuh biji dan bunga bunga bungaan sebanyak tujuh jenis setiap seorang yang berwarna putih mulus.
Bersama sama semua itu kami juga membawa makanan untuk makan malam yang ditempah oleh Zam.
Sampai dipinggiran Gunung Ledang aku ternampak seorang lelaki yang memakai jubah putih,berjanggut dan bertongkat bersama beberapa wanita yang memakai pakaian ala puteri puteri raja...aku tergamam...mereka mengarahkan kami kearah kanan gununug tersebut.

Aku:Zam kamu belok kekanan Zam
Zam:Kenapa?
Aku:Mereka mengarahkan kita kekanan.
Zam:Ok..ok...saya tahu tempat itu...
Aku:Bagus...bagus...

kami meletakkan pacuan empat roda diparkir yang disediakan,,beberapa anak anak remaja membantu menurunkan barang barang dari dalam kenderaan kami...
Semua barang barang yang kami bawa diangkut kepuncak Gunung Ledang.
Aku dan Zam berjalan menuju anak anak tangga untuk menaikki gunung.Dikanan trnampak deretan yang difahamkan sebagai rumah rihat.Dikiri terdpat sebuah gerai makanan.Kami teris menikki anak tangga yang tersedia disitu.Kicauan burung burung mula kedengaran,angin bertiup nyaman,suasana pergunungan terasa,pokok pokok besar dan kecil kelihatan melambai lambai ditiup angin petang,nyaman sekali.Beg sandang yang aku bawa terasa beratnya,aku berhenti dianak tangga sekejap untuk membetulkannya,penat mula terasa,lutut terasa longlai,anak anak tangga belum pun habis didaki.
Tiba tiba didalam kepenatan mendaki hidungku terbau satu aroma wangian


BERSAMBUNG


SANTAI...


No comments: