Islamic Widget

Saturday, November 16, 2013

SAMBUNGAN

Bukan pangkat dan darjat yang dicari tetapi kerana pangkat dan darjat jugalah manusia hilang pertimbangan,lainlah kalau kita bukan manusia yang boleh berubah cakap mengikut kesedapan telinga.
Sehingga ada manusia yng sanggup memijak kepala kawan lalu menjadi lawan tanpa rasa bersalah apa apa.
 Sebab itulah juga Allah memberitahu kita "demi masa ...seungguhnya manusia itu sentiasa didalam kerugian".
Masa berlalu dan beredar tetapi kita masih tidak berubah juga.
Dalam pada aku berfikir fikir tiba tiba Bonda Ratu menalipon meminta aku hadir  kemesyuarat Persatuan Bonda Ratu yang belum berdaftar itu di Johor.Aku tidak ingat tarikhnya.Aku tidak hadir  kemesyuarat tersebut.
Hingar bingarlah jadinya kerana sekali lagi aku tidak menghadiri majlis Bonda Ratu.Pelbagai tuduhan dilemparkan kepada aku.
Bonda Ratu menalipon aku lagi.Kali ini nadanya berbeza dari biasa.
Bonda :  Dato' Seri S menyuruh kekanda melihat samada adinda ini orang jahat atau baik?
Aku : Tidak mengapalah kekanda semua itu urusan Allah.Nanti adinda datang kesana dan jelaskan kepada kekanda.
Bonda : Baiklah kalau begitu adinda.
Aku : Dia orang yang membawa adinda berjumpa dengan kekanda,kalau sudah tahu yang adinda ini jahat kenapa pula diajak berjumpa dengan kekanda?
Bonda : Itulah yang kekanda cakapkan kepada mereka...
Aku terfikir takkanlah orang macam Dato' Seri S bercakap macam tu...?Gundah gulana jadinya,tetapi satu sahaja pegangan aku bahawa ini semua ujian Allah sebagai pendakwah.
Beberapa hari kemudian terdengarlah berita bahawa mesyuarat tersebut menjadi kecoh manakala Bonda Ratu tetap mempertahankan team B.Keputusan mesyuarat diberitahu kepada aku yang
aku telah dilantik memegang jawatan ketua seluruh Negeri Kedah manakala membantu aku dari team B  di Langkawi.Hairan jugalah aku kerana orang yang tidak hadir mesyuarat saperti aku dilantik menjawat jawatan tersebut.
Aku terasa bahawa Bonda Ratu sedang memainkan peranan mencari pengaruh untuk mencari kekayaaan di Malaysia. Ramai yang tidak menyedari hal ini dan dengan menggunakan Persatuan Bonda Ratu yang berteraskan kesultanan nusantara kononnya untuk mengembangkan adat istiadat Raja Raja Melayu,pendidikan ugama Islam,kesihatan dan ekonomi.
Yang jelas sekarang ini kelihatan Bonda Ratu bertambah senang didalam waktu yang singkat.Aku tidak cemburu dengan kekayaan dia tetapi aku kesal dengan mudahnya warga asing boleh mengaut keuntungan dengan hanya menggunakan persatuan yang tidak berdaftar kemudian mengenakan bayaran keahlian sebanyak RM 200 seorang.
Pengikut pengikut yang taksub sanggup mengeluarkan wang ribuan ringgit semata mata untuk mengambil hati Bonda Ratu.
Sudah terang lagi bersuluh semasa sambutan Sultan Indrapura Zam dan Dato' Seri S yang mengeluarkan dana tetapi kemudiannya dengan sombong dan megah  Bonda Ratu menyatakan bahawa Dato' Ser S menipu beliau.Aku menjadi sedih  dengan berita itu kerana Zam dan Dato' Seri S adalah sahabatku yang cukup baik.Manakala ayah Zam juga tidak ketinggalan menyokong penuh semua tindakkan itu.
Ya! bak kata pepatah Melayu "dah terantok baru tengadah".Sekarang belum terantok lagi hanya sedang bersentuhan tentulah terasa kesedapannya.

BERSAMBUNG

SANTAI

No comments: