Islamic Widget

Tuesday, November 26, 2013

PAGI YANG TIDAK SOLAT SUBUH

Pada pagi itu aku tidak solat Subuh kerana tidak tersedar dari tidor saperti selalu.Matahari  telah tinggi.Suasana didalam rumah masih gelap ditutupi dengan langsir tebal.Hawa dingin yang tidak dingin itu menyebabkan aku tidor tanpa selimut walaupun Bonda Ratu telah menyediakannya untuk tetamu yang bertaraf adindanya.
Aku membersihkan diri dan mengambil wuzuk,setelah menyalin pakaian aku berihat sambil membaca buku,puas membaca buku aku berjalan jalan diluar rumah.Keluar dan masok lagi tetapi Bonda Ratu belum juga bangun bangun.Hairan jugalah aku kerana katanya dia tidak makan dan minum serta tidak tidor,bukan sekali dua memberitahu tentang hal  itu ,berkali kali mengulangi bahawa dia bukannya dari spesis manusia,tidak ada darah haid malah berdarah puteh.
Dua orang anaknya seorang lelaki dan seorang perempuan yang sudah menjadi teruna dan dara masih tinggal bersama samanya,mereka ini anak orang atau anak siluman?
Lebih kurang jam dua belas tengahari aku terdengar derap tapak kaki menuruni tangga dari tingkat atas kemudian Bonda Ratu bersama suami turun sambil memberi salam kepadaku dan terus kedapur untuk menyiapkan sarapan pagi.
Itulah juga makanan untuk sarapan pagi dan tengahari yang disediakan iaitu masakkan daging dan ayam yang dipanaskan semula.Alhamdulillah...
Selepas makan kami berborak borak ringan tentang hal hal keluarga aku dan bila isteriku akan dibawa berjumpa dengannya untuk mandian adat...
Aku terpandang disebelah tangan kananku berdekatan sendi siku ada sedikit gigitan sebesar mata jarum dan kesan lebamnya sebesar wang siling lima sen tetapi tidak merasai sebarang kesakitan.Aku berdiam diri sambil mendengar celoteh Penguasa Alam yang tidak berkuasa apa apa.
Lama berbual dengan Bonda Ratu dan suami aku menunjukkan kesan lebam itu kepada Bonda Ratu.Dia tersenyum saja lalu aku berseluruh:
Aku : Kenapa dia gigit adinda sedangkan adinda datang bukan sebagai musuh?
Bonda Ratu dan suami membisu dengan wajah sedikit berkerut.

Hari sudah menjelang petang seorang lagi anak angkat aku bernama MP dari Johor datang,aku berborak borak dengan dia selepas itu kami keluar minum bersama sama.Dadaku berasa lapang dengan MP kerana MP memberitahu yang ayah D dan kekanda Y akan datang menemui Bonda Ratu.
Hari menginjak kewaktu Maghrib dan kelihatan ayah D dan kekanda Y menghampiri kami didalam hujan lebat.
Kami membawa mereka kerumah Bonda Ratu.

(tunggu yer apa pula agenda Bonda Ratu terhadap ayah D)


BERSAMBUNG

SANTAI



No comments: