Islamic Widget

Friday, November 29, 2013

BERJUMPA AYAH D DAN KEKANDA Y

Setelah lama berfikir fikir disejadah aku pun turun kebawah berjumpa ayah D dan kekanda Y yang datang dari Johor.
Semasa aku menuruni anak tangga
kelihatan Bonda Ratu sedang bercakap cakap dengan ayah D dan kekanda Y,entah apa yang diceritakan aku tidak tahu.
Tapi hatiku berbisik yang Bonda Ratu ibarat stesen TV berbayar ,maklumlah semua kena bayar tetapi kalau dengar dia bercerita semuanya tanpa bayaran.
Mandi kena bayar,baju kena bayar,makan kena bayar,ubat kena bayar,medal kena bayar. tentang bayaran memanglah patut dibayar tetapi janganlah tinggi sangat...biarlah berpadan.

Aku sampai dimeja bual dibawah lalu memberi salam dan meminta izin untuk duduk bersebelahan ayah D dan kekanda Y.
Wah....kelihatan busana Bonda Ratu yang diletakkan dibadannya;
Selabuh gaun putih mulus yang sendat menampakkan susuk pinggang yang kecil,berlengan panjang yang sendat juga dan kembang dibawah bagai seorang pengantin bertudung putih yang yang menonjol keatas memberi tafsiran ringkas tentang rambutnya disanggul dan diikat bagai tocang ekor kuda,walaupun bertutup litup tetapi masih kelihatan susuk tubuh dan payu dara yang sebesar buah manggis kampungan itu masih terserlah,buntutnya yang sedikit menjungkit kebelakang.
Bonda Ratu memulakan peranannya sebagai pendakyah...

Bonda : Bolehkah Pak D melantik saya menjadi PENASIHAT  Persatuan Dakwah Pak D?
Ayah D : Berdiam.
Kekanda Y : Nanti saya siasat dengan pejabat pertubuhan pendaftaran dahulu ya bonda.
Aku : Boleh...boleh ...insyaallah boleh.
Semasa aku menjawab kelihatan kekanda Y tidak keruan.
Ayah D : PTH lebih maklum kerana dia bekas jurutera.
Dalam hati aku tugas aku semasa menjadi jurutera tidak kena mengena dengan pendaftar pertubuhan,bagi aku kekanda Y lagi perpengalaman.Perlahan lahan aku keluar dan berihat dikerusi luar rumah,kekanda Y ikut keluar dan kami berborak borak,kelihatan kekanda Y tidak bersetuju.
Aku berjalan masok keruang bual semula diikiuti kekanda Y.
Bonda Ratu masih berdakyah kepada ayah D.
Bonda : Dato' Seri S tu selalu buat kerja tidak ikhlas termasok tanah yang bonda buat perkiraan diberikannya pada orang lain sedangkan bonda hanya mendapat dua lot sahaja.
Kami semua terdiam...
Ayah D berjalan keluar,aku ikut keluar....ayah D duduk dikerusi dan berbual dengan aku:
Ayah D : Ayah PTH patut mengetahui tentang semua tindak tanduk Zam ni.
Aku : Kenapa ayah?
Ayah D : Zam dengan Dato' Seri S telah memungut wang dari anak anak saya dan menjanjikan sebidang tanah milik kerajaan untuk ditukar hakmilik kepada pembayar tersebut.
Aku : Saya tidak tahu menahu ayah.
Ayah D : Mana boleh tidak tahu sedangkan Zam anak ayah PTH,Ayah PTH misti bertanggung jawab.tidak boleh lepas tangan begitu sahaja.
Aku jadi bingong dan terkedu kerana aku berfikir Zam telah aku serahkan kepada ayah D.
Bingong sungguh aku dibuatnya.Aku amat bersedih kerana ditambah oleh kekanda Y sebagai penyokong kuat ayah D.
Tentang pungutan wang itu aku memang tidak tahu cerita permulaannya,kini dipertengahan perjalanan ini aku dipertanggung jawabkan.
Aku dengan sugul melangkah masok keruang bual semula.
Bonda Ratu masih lantang bersuara.
Bonda : Telefon Dr Syed suruh datang sekarang.
Suami Bonda Ratu pun menalifon Dr Syed dan keputusannya Dr Syed tidak dapat datang kerana sakit kaki.
Bonda : Pergi jemput dia dan bawa kesini sekarang.
Suami Bonda Ratu yang bebadan tegap dan segak itu bergegas mencapai kunci kereta dan terus pergi untuk mendapatkan Dr Syed.
 Lebih kurang satu jam kemudian Dr Syed pun sampai dengan bertongkat.Kelihatan Dr Syed terbongkok bongkok mecam nenek kebayan didalam filem filem melayu lama.
Berkerut kerut muka Dr Syed menahan kesakitan.
Bonda : Mari bonda jampi Syed.
Bonda Ratu mengambil segelas air dan menyembur kekaki Dr Syed yang sakit tetapi tiada kesan apa apa.Penguasa Alam pun ubat tak sembuh .......aku tersenyum tetapi Dr Syed mengeluh kesakitan.
Bonda Ratu mengambil sebatang tongkat hikmat dan diberikan kepada Dr Syed sebagai pendinding kononnya.Dr Syed mengambil tongkat tersebut dan meminta izin untuk pulang kerana tidak dapat menahan dengan kesakitan tersebut.Ayah D dan kekanda Y memerhatikan sahaja dan masing masing meminta diri untuk pulang.
 Jam sudah 5 pagi, aku terasa amat mengantuk,selepas mereka bersurai aku terus berbaring disitu juga dan terlelap sampai terlepas solat Subuh.Dua malam aku bermalam disitu tanpa solat Subuh.


BERSAMBUNG


SANTAI

No comments: