Islamic Widget

Saturday, November 9, 2013

MANDIAN ISTIMEWA

Aku dipanggil mengadap Bonda Ratu.Aku pun berdatang sembah .Dihadapan Bonda Ratu kelihatan bunga bungaan dan sebesen air,disisinya terdapat dua jenis limau purut dan limau nipis.Aku memerhatikan sahaja gelagat Bonda Ratu.Dipotongnya kedua dua jenis limau tersebut dan dijunjung diatas kepala dia satu demi satu,aku kira tujuh biji semuanya,setelah siap dipotong dua jenis limau  tersebut lalu dimasokkan kedalam besen yang berisi bunga dan air.
Bonda Ratu menjampi serapah air,bunga dan limau tersebut,tiba tiba air didalam besen itu berpusing ligat.Matanya memerhati aku.Banyak mata memandang aku.Aku menadah tangan dan memohon kepada Allah menunjukkan sesuatu yang benar.Tiba tiba air yang berpusing kuat itu berhenti.Alhamdulillah...aku bersyukur.Orang orang yang memandang aku terdiam dan tersenyum.
Aku : Kalau air itu tidak berhenti bagaimana  ya dan apa akan terjadi?
Ramai jemaah menjawab serentak : Anda dipersilakan keluar dari majlis ini.
Aku(terpinga pinga) : Sekarang saya kena keluarkah dari majlis ini?
Seorang jemaah menjawab : Tak payahlah sebab tuan dah lulus ujian tersebut dan sahlah bahawa tuan adalah dari keturunan kami.
Aku : Ooo...macam tu...
Selepas itu aku pun mandi dan berlangirlah dengan kain basahan berwarna kuning untuk menutup aurat.Aku mandi ditempat khas.Setelah selesai mandi dan menyarung pakaian solat,tiba tiba terdengar suara seorang jemaah berkata:
 Sekarang tuan diminta untuk mencabut keris pusaka keturunan yang panjang melebihi ketinggian tuan,semuanya mempunyai sembilan bilah keris panjang tersebut.
Aku : Setuju...setuju...

Keris panjang yang kelihatan tiga bilah sahaja itu dibawa kehadapan aku
Bonda : Cabut keris itu!!!
Aku : Baiklah bonda
Aku bersalawat dan terus mencabut keris panjang tersebut,maka berpisahlah sarung dan matanya ketiga tiganya satu demi satu, jemaah bersorak sorak kerana aku telah diikhtiraf sebagai ahli keluarga mereka.Aku tersenyum puas.Aku terfikir "dimana lagi keris yang enam lagi?tidak sabar rasanya untuk mencabut"
Malam itu kami yang tinggal empat lima orang bermalam disitu manakala jemaah yang lain sudah pulang kerumah masing masing .

BERSAMBUNG
(apa terjadi sebelum tidur....?tunggu yer...)


SANTAI



No comments: