Islamic Widget

Tuesday, November 12, 2013

HARI RAYA PUASA DI MELAKA 2013

Kami bertolak dari rumah Zam  beramai ramai  ke Melaka  dan singgah disebuah taman rehat sebelum berangkat kemajlis bonda untuk menukar pakaian kepersalinan adat,maklumlah anak anak raja yang terbuang ,ditepian jalan itulah juga kami beramai ramai menunggu arahan Bonda Ratu untuk datang kemajlis  Hari Raya Puasa.
Paluan kompang  yang  gamat seolah olah mengarak pengantin pengantin  tua dipalu sebaik saja kami tiba diperkarangan rumah tersebut.
Zam bersama ayah dan ibunya berserta adik beradiknya disatu sudut rumah itu dan aku pula duduk disatu sudut lain.
Aku dan Zam berpakaian sungkit bagaikan raja raja dulu kala,,rasa malu dan segan menusuk jiwaku.Aku bersungkit hitam dan memakai tengkolok manakala Zam pula hijau.
Ayah Zam pula memakai suit melayu hitam sahaja dan yang lain lain memakai pakaian warna warni yang menawan.
Dimajlis tersebut kelihatan meja dan kerusi yang dihias rapi,tersusun dan menarik.Hidangan tersedia diatas meja yang disediakan dan kami dijemput makan.
Selepas makan kami berborak borak antara tetamu.
Ada tetamu yang hadir memakai sungkit kuning,merah dan hijau tetapi hitam tidak ada kecuali aku seorang. Aku disapa tetamu bersungkit kuning : Kenapa  tuan memakai sungkit hitam?
Aku : Entahlah..... saya disuruh pakai pakaian ini.
Sungkit kuning(dengan bersahaja menyakiti hati aku); Ah....hitam melawat orang mati boleh la....ha..ha...ada lagi majlis serupa ini nanti tuan hadir ye...tuan dah jadi sebahagian dari kami.
Aku : Insyaallah.
Tiba tiba kedengaran Dato' Seri S memanggil namaku : PT H datang cepat kesini dengan nada yang tinggi.
Aku : Ya Dato' Seri
Dato' Seri S : Kenapa dibiarkan orang ini mencabut keris kebesaran dengan cara begini(mata keris dijunamkan kebawah)
Aku : Bukan saya yang benarkan Dato' Seri
Dato' Seri S : Habis siapa yang benarkan orang ini?
Aku : Ini ayah Zam Dato' Seri....maafkan saya,nanti saya bertanya pada Zam.
Aku memberitahu Zam tentang hal tersebut dan Zam memberitahu ayahnya
Zam : Saya mendapat kebenaaran dari bonda .
Dato' Seri S ;Terdiam
Aku :Diam
Mulai hari itulah ayah Zam tidak menyukai aku dan macam macam fitnah dilemparkan pada ku sedangkan aku adalah guru yang pernah mengajar beliau.
Aku langsung tidak tahu dan tidak menduga sama sekali yang ayah Zam tergamak berbuat demikian.
Inilah bayaran dakwah yang aku kena terima..Alhamdulillah.
Selesai majlis tersebut aku pergi ke Kuala Lumpur dan bermalam dirumah anakku.

BERSAMBUNG


SANTAI

No comments: