Islamic Widget

Thursday, November 14, 2013

KEJADIAN SEBELUM KEDATANGAN SULTAN INDRAPURA


Dalam perancangan menyambut kedatangan
Sultan Indrapura ke Melaka banyaklah aturcara majlis yang diatur oleh Bonda Ratu.

Surat jemputan dibuat dan sekaligus memasukkan nama aku dan presiden Persatuan Dakwah kami didalam senarai pengundang bersama
kerana persatuan dakwah
 kami berdaftar dengan Kementerian Dalam Negeri Malaysia.
Kesan daripada nama aku dan Presiden disenaraikan aku dimarahi oleh Presiden Persatuan kerana menyenaraikannya tanpa kebenaran beliau.
Presiden : kenapa kamu masukkan nama saya dan nama kamu didalam senarai pengundang?
Aku : Tergamam seketika...sa..sa...saya minta maaf tuan,tujuan saya adalah untuk berdakwah tetapi bukan saya yang masukkan tuan....maaf lagi sekali...saya akan tetap bersama tuan dalam apa sahaja keadaan.
Presiden : Tahukah kamu apa kesan dari perbuatan kamu itu..?(walaupun aku tidak mengaku   memasukkan nama nama tersebut).
Aku : Tidak tahu tuan...
Presiden : Kita boleh disaman jika mereka ada agenda menentang kerajaan.
Aku : Maaf sekali lagi tuan dan saya berdoa semoga tidak terjadi begitu tuan.
Presiden : Lain kali hati hati ye...
Aku : Ya ..ya..ya...tuan ...terima kasih atas nasihat tuan.
aku menjadi pening memikirkan hal tersebut dan disatu pihak lagi pula memarahi aku juga kerana kami orang baru telah disenaraikan nama sebagai pengundang sedangkan orang lama tidak dipedulikan...
Kemudian Zam menalipon aku.
Zam : Tahukah abah(panggilan Zam pada aku) yang persatuan abah tu nak duduk diatas saja dan tidak mahu mengikut cara orang lain.
Aku : Ya Zam kerana persatuan kami berdaftar dan selalu dipantau oleh pihak berwajib.
Zam : Dato' Seri S tidak bersetuju dan ada satu lagi persatuan tanpa berdaftar pun Dato' Seri S
 tidak setuju jugak....katanya berkonsepkan kongsi gelap.
Aku : Bonda pula bagaimana?
Zam : Bonda setuju semua...
Aku : Tak apalah Zam kalau macam tu...abah menarik diri sebelum perkara yang lebih buruk terjadi.
 Semasa percakapan telefon itu aku dalam perjalanan ke Melaka dari utara. 
Aku meneruskan perjalanan pada 14hb Sept.2013 ke Melaka.Niat dan hajat ke Melaka misti diteruskan walau hati aku sudah tidak berselera lagi untuk menghadiri majlis tersebut.
Aku sampai di Melaka dan menyewa sebuah "home stay" untuk berehat.
Tiba tiba bonda menalipon:
Bonda : Assalamualaikom adinda...jemput datang sekarang kerumah kanda.
Aku :Waalaikumussalam... baik kekanda.

Aku pun bergerak kedistinasi tersebut dan sebaik sampai bonda menyambut aku dengan adat raja raja.
Setelah bersalaman,kami berborak borak.
Bonda : Esok pagi dinda datang awal ya..nanti kanda pakaikan pakaian dan dan mengajar dinda bagaimna caranya mengadap sultan dan menerima pingat.
Aku : Adinda terpaksa berangkat pulang sekarang kerana bapa mertua adinda sedang sakit...baru sekejap tadi dinda menerima panggilan(aku menipu untuk mengelak diri dari hadir kemajlis tersebut keesokkannya).Waktu ketika itu lebih kurang jam 2pagi.
Setelah bersalaman aku pun pulang penginap di "home stay".




BERSAMBUNG


SANTAI


No comments: