Islamic Widget

Sunday, November 3, 2013

SAMPAI DIPUNCAK GUNUNG LEDANG

Aroma wangian semakin menusuk kehidungku,aku memerhati  disekeling ada beberapa orang sedang bertukar persalinan untuk mandian,semua memakai sarung kuning dan perlahan lahan menuju kekawasan air terjun.
Aku dan Zam pun mengikut apa yang mereka lakukan,maklumlah kami orang baru.Selepas menukar kepada kain sarung kuning aku dan Zam menyusur keair terjun tersebut.
Apa yang aku dapat melihat disitu jelas kelihatan seorang perempuan muda sedang duduk  diatas batu  sambil membakar kemenyan,rupa rupanya inilah aroma wangian yang yang menusuk hidung aku sejak tadi...
Semasa didalam air terjun yang bercampur lelaki dan perempuan,tua dan muda itu seorang demi seorang pergi mengadap perempuan itu saperti mengadap raja raja.
Air terus menghempas kebatu bagai irama yang mengasyikkan.Batu batu besar dan kecil didalam air ibarat penunggu setia yng membiarkan air tersebut terus membadai mereka.
Akhirnya sampailah giliran aku mengadap perempuan muda diatas batu tersebut.
 Rupa rupanya perempuan itu adalah Bonda Ratu yang pernah aku temui dan berbual.Tersentak aku seketika.

Aku:Assalamualaikom Bonda Ratu
Perempuan atas batu:Beta bukan Bonda Ratu,beta adalah Puteri Gunung Ledang.
Aku(dengan nada serba salah):Mohon maaf tuan puteri,cucu belum mengenali tuan puteri.
Puteri(perempuan atas batu):Tidak mengapa,pateh mahu apa dari beta?
Aku(bertambah kusut):Tidak mahu apa apa tuan puteri hanya mahu berkenalan...,itu sahaja tuan puteri.
Puteri:Baiklah sekarang beta berikan kamu kuasa air(sambil mengambil air yang sedia ada serta memupuk diubun ubun aku)
Aku(was was):Terima kasih tuan puteri.
Selesai semua berjumpa Puteri Gunung Ledang(Mengaku Puteri Gunung Ledang),Sang Puteri pun melepaskan bunga bungaan dan limau kedalam air,berlimau dan berlangirlah srmua yang ada disitu.Hari dah beransur gelap kedengaran azan Maghrib berkumandang sayup sayup .Aku bergegas ketebing dan terus kebangsal yang mempunnyai anak tangga.Aku menukar pakaian solat dan kelihatan semua jemaah berjubah putih dan yang  perempuan pula bertelekong putih.
Kami solat berjemaah beramai ramai dan aku ditugaskan sebagai imam solat Maghrib.
Didalam suasana sejuk dan nyaman selesailah solat Maghrib tersebut.


(apa akan terjadi selepas solat tersebut ...ikutilah episod selanjutnya)

BERSAMBUNG

SANTAI

No comments: