Islamic Widget

Friday, November 29, 2013

BANGUN PAGI DIRUMAH BONDA RATU

Pagi yang suram kerana terbangun lewat lagi, pukul 9 pagi.
Bonda Ratu dan suami turun dari tingkat atas jam 11 pagi terus kedapur dan memasak.
Dapur yang direka berbentuk "L" diletak ditengah tengah medan ruang dapur,sinki disebelah kanan dan meja makan disebelah kiri yang membolehkan sambil berbual semasa memasak.
Aku dijemput sarapan dan tanpa membantah aku terus kemeja makan berdekatan dapur yang sedang digunakan bonda untuk memasak limping.
Bonda : Makanlah adinda tengah panas panas ni.
Aku : Terima kasih kekanda....sedap ni...tak sangka kekanda pandai memasak.
Aku memuji meyebabkan bonda terus berkata.
Bonda : Kekanda akan membuka restoran.
Aku : Kalau sebegini punya masakkan tentu laris nanti.
Suami Bonda Ratu beredar keluar entah apa tujuannya aku tak tahulah.
Aku : Berapa belanja membuka restoran tu kekanda?
Bonda : Tak mahal cuma RM 350,000 sahaja.
Aku : Alhamdulillah.
Bonda : Adinda nak berangkat pulang ke Kedah ka hari ni?
Aku : Ya.. kekanda.
Bonda : Nanti jika mahu datang lagi beritahu kekanda ya...bolehlah kekanda kirimkan belanjanya
Aku : Insyaallah.
Selesai sarapan pagi aku pun mengambil beg pakaian dan Bonda Ratu memberi aku 'ibu wang' yang kononnya boleh mendatangkan wang dengan banyak.RM 100.00 ringgit diberikan pada aku untuk belanja dan nyatalah bahawa 'ibu wang' buatatan Bonda Ratu menjadi,geli hati pun ada juga bila memikirkannya.
Bonda Ratu yang mempunyai kereta berjenama Mercedes mengarahkan suaminya yang berkerja sebagai jurutera IT menghantar aku kestesen bas di Jalan Duta.
Mereka membawa beg pakaian aku dan meletakkan didalam kereta lain.
Seorang pemuda yang aku tidak kenali memandu dan membawa aku bersama suami Bonda Ratu kedestinasi.
Semasa didalam kereta kami berbual bual.

Aku : Banyaknya duit ayahanda.
Suami Bonda : Ah....tak mahal pun cuma RM 70,000 saja.
Aku : Alhamdulillah...
Didalam hati aku rancak berfikir kerana Bonda Ratu memberi tahu aku yang belanjanya RM 350,000....
Kami sampai distesen bas Jalan Duta lalu suami Bonda Ratu yang nampak begitu jujur telah membeli tiket untuk aku ke Ipoh kerana aku ingin berjumpa jemaah dakwah di Ipoh sebelum meneruskan perjalanan pulang ke Kedah.
Selepas bersalaman aku pun menaikki bas menuju Ipoh.

BERSAMBUNG

SANTAI

No comments: