Islamic Widget

Sunday, November 24, 2013

MENJAMAH MAKANAN DIRUMAH BONDA RATU

Aku cukup berhati hati semasa ingin menjamah makanan ringan yang dihidangkan.Perlahan lahan aku membaca doa dan menjamu selera.Alhamdulillah tidak ada apa apa yang berlaku.
  Semasa menjamah hidangan itu aku teringat peristiwa didalam beberapa bulan yang lalu.
 Aku dan anak lelaki aku pernah menziarahi rumah Bonda Ratu.Hidangan disediakan oleh Bonda Ratu saperti biasa tetapi malangnya cawan yang hendak dihidangkan itu dengan tiba tiba terbelah dua didalam dulang yang sedang ditatang,air dari cawan itu melimpah kedalam dulang dan terus tumpah kelantai.
 Aku pura pura bertanya Bonda Ratu:

Aku : Kenapa kekanda?
Bonda : Cawan pecah!
Dengan wajah yang tersipu sipu dia terus membawa dulang tersebut kedapur dan datang kembali dengan membawa dulang dan minuman baru lebih kurang lima minit kemudiannya,dengan wajah yang masih kelihatan malu malu dan mempelawa aku minum.
Bonda : Silakan minum adinda!
Aku dengan bismilahirahmanirrahim meneguk air teh yang didatangkan khas dari Indonesia,aku minum penuh hati hati dan kelihatan mata Bonda Ratu mengerling pada aku.Aku pura pura tidak nampak kerlingannya supaya dia lebih selesa berbual dengan aku.
Lama juga aku mengelamun mengingatkan kejadian  tersebut lalu tersedar dengan teguran Bonda Ratu.
Bonda : Makanlah lagi adinda.
Aku : ya..ya.. kekanda.Mana ahli mesyuarat kita kekanda?
Bonda : Dato' Seri S tak dan Zam tak dapat datang adinda..yang datang nanti hanya Dato' Setia Dr Syed.
Aku : Tidak mengapalah kekanda mungkin malam besok dia orang datang.
Sedang kami berbual bual diruang tamu dibawah dua buah lampu hiasan siling yang berapun rapun saperti kebanyakkan rumah rumah Pegawai Rendah Kerajaan Malaysia dan berhawa dingin yang kurang dinginnya terdengar orang memberi salam dari luar rumah.

Orang dari luar rumah : Assalamualaikom!
Kami menjawab serentak : Waalaikumussalam....
Bonda Ratu dengan senyum simpul membuka pintu kayu yang berdaun dua itu dan menjemput tetamu tersebut masok kedalam rumah.
Sepasang suami isteri tersembul dihadpan kami.
Aku : Oh Dato'Dr Syed dan isteri....silakan duduk Dr Syed.
Setelah bersalaman Dr Syed mengambil tempat duduk manakala isterinya mengambil tempat duduk bersebelahan Bonda Ratu.Suami Bonda Ratu yang nampak gagah tetapi mengikut semua arahan Bonda Ratu pun ada bersama ketika itu.
Malam itu yang ada hanya aku,Bonda Ratu suami isteri,Dato' Dr Syed suami isteri dan N(anak angkat aku).
Aku, Dr Syed dn N dibenar masok kedalam bilik rahsia Bonda Ratu ditingkat atas.


Gambaran bilik lebih kurang begini

Didalamnya terdapat anak patung dan gambar besar Nyi Roro Kidul didinding,colok,lilin,cepu yng berisi duit kertas,ketul emas yang sudah bertukar menjadi tembaga,hidangan susu dan teh dari Indonesia tiga gelas kecil setiap minuman tersebut saperti kebanykkan orng orang berugama Hindu menjamu tok kong mereka,sebuah katil bujang yang dihis dengan rapi tetapi tidak dibenarkan sesiapa pun tidor disitu.
Lebih kurang setengah jam kami dibilik rahsia itu N keluar dan turun kebawah kemudian aku sedangkn Dr Syed membaca surah Al Quran sebelum turun kebawah.

Kami menyambung perbualan.
.


BERSAMBUNG

SANTAI

No comments: