Islamic Widget

Friday, July 24, 2009

perpindahan ke Kodiang 1958

Pada tahun 1958 kami sekeluarga berpindah ke Kodiang setelah ayah aku membeli tanah di Kodiang,tanah hutan yang luas tu harimau pun ada,setiap pukul 6 petang semua misti naik keatas rumah.Rumah yang ayah aku bina belum siap jadi kami sekeluarga tinggal didalam dangau(sebuah pondok sementara).

Emak aku menangis siang malam,apa tidaknya tiada lampu letrik.Dapur kayu,air telaga,oooh siksanya masa tu tapi ayah aku nampak tenang je...

Tanah yang luas tu ayah aku wakafkan pulak untuk mendirikan RUMAH ALLAH,luas jugak la tanah tu untuk buat masjiad dan tanah kubur.Lama kelamaan kawasan tu menjadi ramai dengan api,air yang selesa.Tanah yang diwakafkan tu dua setengah relong,sayangnya ayah aku tidak dimakamkan disitu tetapi dimakamkan ditanah wakaf nenek moyangku diKampung Tasak ,Langgar,Alor Star Kedah.Ayahku kembali kerahmatullah pada tahun 1969.AL FATIHAH>>>>>>

No comments: